Groeien bij Zuidplas

Groeiverhaal Esther van den Adel

Esther werkte als BOA / Handhaver bij de gemeente Zuidplas en gebruikt nu haar straatervaring in haar adviesrol van Adviseur Openbare Orde en Veiligheid.

‘Ik werkte tijdens mijn studie rechten als BOA op de afdeling cameratoezicht bij een andere gemeente. Via een oud-collega hoorde ik dat er bij de gemeente Zuidplas een plekje vrij was om als BOA op straat te werken, dus toen heb ik snel gesolliciteerd en mocht ik op gesprek komen. Inmiddels zijn we een jaar verder en heb ik al mooie groei stappen mogen zetten.”

Wat spreekt je vooral aan het werken bij de gemeente Zuidplas?

Ik wist eerlijk gezegd nog helemaal niks van de gemeente Zuidplas. Ik woon ook niet in de buurt, dus deze omgeving was helemaal nieuw voor mij. Ik had natuurlijk al wel eerder bij een gemeente gewerkt, dus ik had al wel een beeld bij wat het werken voor een gemeente inhield. Wat mij vooral aansprak en nog steeds aanspreekt is dat je veel werkzaamheden mag oppakken en ik daardoor een heel breed takenpakket heb gekregen. Hierdoor heb ik kansen en ruimte gekregen om mezelf verder te ontwikkelen. Daarnaast vind ik het ook heel erg leuk om een gebied verder te ontdekken dat ik nog niet ken.

Welke kansen heb je gekregen om je zelf verder te ontwikkelen?

Na ongeveer één jaar op straat te hebben gewerkt als BOA / Handhaver, kreeg ik de kans om aan de slag te gaan als Adviseur Openbare Orde en Veiligheid. Toen ik bij de gemeente Zuidplas begon, was het werken op straat totaal nieuw voor mij. Ik heb hier heel veel van geleerd, zoals bijvoorbeeld het voeren van lastige gesprekken, waardoor mijn gesprekstechnieken enorm verbeterd zijn. Daarnaast is mijn kennis van de Algemene Plaatselijke Verordening en het Bestuursrecht in die periode enorm gegroeid. Mijn belangrijkste bijdrage in het team is om juist mijn straatervaring mee te nemen in mijn nieuwe functie van Adviseur Openbare Orde en Veiligheid. Het is voor mijn huidige functie heel waardevol dat ik weet wat er speelt in de dorpen. Ik merk ook dat dit gewaardeerd wordt door mijn collega’s.

“Ik had niet verwacht dat de gemeente zo met je zou meedenken, dat vind ik heel erg leuk om te ervaren. Er is alle ruimte om mee te groeien met de gemeente Zuidplas.”

In hoeverre ben je daarin gefaciliteerd en gestimuleerd door de organisatie?

Ik kreeg alle ruimte om verschillende onderwerpen op te pakken en mee te denken over bepaalde thema’s. Ik kreeg hierin de volledige vrijheid. Er is mij ook vanaf het begin verteld dat Zuidplas geen gespreid bedje is, omdat de gemeente volop in ontwikkeling is. Je zult dus ook zelf stappen moeten zetten en proactief moeten zijn. Vanaf moment één heb ik ook ervaren dat ik de vrijheid kreeg om deze stappen daadwerkelijk te zetten.

Toen de functie voor Adviseur Openbare Orde en Veiligheid ontstond, ben ik echt gestimuleerd door mijn clustermanager om te solliciteren. Zelf dacht ik dat ik nog niet voldeed aan de functie-eisen, maar mijn clustermanager heeft me overtuigd om te solliciteren. Het feit dat zowel de clustermanager als de teamcoördinator vertrouwen in mij hadden, heeft ervoor gezorgd dat ik de kans gegrepen heb. Ik had niet verwacht dat de gemeente zo met je zou meedenken, dat vind ik heel erg leuk om te ervaren. Er is alle ruimte om mee te groeien met de gemeente Zuidplas. Zo houd ik mij nu ook bezig met het implementatieteam voor organisatieontwikkeling en ben ik hoofdcoördinator BHV geworden. Hoewel ik nog geen ervaring had met BHV, ben ik ook hierin door mijn clustermanager gestimuleerd om deze kans te pakken.

Je hebt al mooie groei stappen gezet. Voorlopig even uitgegroeid, of…?

Zeker niet! Ik wil mezelf echt verder ontwikkelen in mijn nieuwe rol. Ik heb nog weinig ervaring binnen een adviserende functie, dus ik wil vooral veel kennis opdoen en cursussen volgen. Ook het schrijven van beleid is nieuw voor mij, dus daarin wil ik ook graag een training volgen. Wat ik mooi vind is dat de gemeente Zuidplas zelf diverse trainingen aanbiedt via de Zuidplas Academie, ons intern opleidingsbureau. Daarnaast ben je nooit uitgegroeid. De gemeente heeft mij nog veel te bieden en ik de gemeente. Ik wil met mijn kritische blik en de ervaringen die ik op straat heb opgedaan de gemeente verder helpen groeien en de verbinding blijven opzoeken met mijn collega’s op straat en op kantoor. Ook om zo natuurlijk het beste advies te kunnen geven over de openbare orde en veiligheid binnen de gemeente Zuidplas